نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

سدهای کردستان 18 تپه‌ی باستانی را می‌بلعند

به گفته‌ی مسؤول بررسی و تحقیقات باستان‌شناسی سد‌های کردستان، تپه‌های باستانی متعددی با آب‌گیری چند سد این استان به زیر آب می‌روند.

 علیرضا آذرشب بیان کرد: تپه‌ی روستای کبودخانه با آب‌گیری سد «سنگ سیاه» که درحال انجام است، به زیر آب خواهد رفت. همچنین با آب‌گیری سد «سیازاخ» نیز چهار تپه‌ی تاریخی به زیر آب می‌روند که یکی از آن‌ها اکنون بیشتر در معرض خطر است؛ زیرا این تپه در نزدیکی دریاچه‌ی سد مصنوعی قرار دارد که تا بالا آمدن تاج سد، یک سد موقت است.

 

وی ادامه داد: چندی پیش وزارت نیرو بودجه‌ای 35 میلیون تومانی را برای بررسی‌های باستان‌شناسی و عملیات نجات‌بخشی دو سد سنگ سیاه و سیازاخ در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان قرار دارد که براثر یک اشتباه، این بودجه از دست رفت؛ در حقیقت، به اشتباه این اعتبار به خزانه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واریز شد که دیگر قابل برداشت دوباره نیست.

 

او با بیان این‌که تپه‌های محدوده‌ی سد سیازاخ به دوره‌های تاریخی و اسلامی‌ تعلق دارند، افزود: مبلغ 25 میلیون تومان از بودجه‌ی تخصیص داده‌شده به سد سنگ سیاه مربوط بود که آثار آن درحال زیر آب رفتن‌اند و 10 میلیون تومان باقی‌مانده نیز به سد سیازاخ تعلق داشت. البته مسؤولان برای گرفتن اعتباری دیگر از وزارت نیرو درحال تلاش هستند.

 آذرشب درباره‌ی دیگر سد‌های استان کردستان، توضیح داد: مهم‌ترین سد موجود در کردستان سد «تلوار» است که با آب‌گیری آن نه تپه‌ی تاریخی به زیر آب می‌روند و از میان این نه محوطه، هفت مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

 

 وی در این‌باره اضافه کرد: تاکنون 20 درصد سد ساخته شده و 80 درصد آن باقی مانده است که احتمالا ساخت کامل آن حدود پنج‌سال دیگر زمان نیاز دارد؛ ولی با توجه به مشخص نشدن وضعیت مادی آن، شرایط نگران‌کننده می‌تواند باشد، زیرا این تپه‌ها باید حتما کاوش شوند، به‌طوری که شاید یکی از آن‌ها به حدود 50 فصل کاوش باستان‌شناسی نیاز داشته باشد.

 

مسؤول بررسی و تحقیقات باستان‌شناسی سد‌های کردستان اظهار کرد: با آب‌گیری سد «آزاد» نیز که در نزدیکی نگل قرار دارد، چهار اثر به زیر آب می‌روند؛ گرچه به‌دلیل همکاری خوب مسؤولان سد و وجود فرصت کافی برای مطالعات و عملیات نجات بخشی، جای نگرانی زیادی نیست.

 

به گفته‌ی آذرشب همچنین با آب‌گیری سد «حسن‌خان» که در 20 کیلومتری پل فرهادآباد قرار دارد، این پل به‌شکل کامل غرق خواهد شد و در این‌باره هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

 

 

منبع ایسنا

 

نظرات 2 + ارسال نظر
بهرام جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:45 ب.ظ

ارسال sms تبلیغاتی به تعداد انبوه
تعداد بالای ۱۰۰۰۰ فقط ۱۴ تومان
تلفن تماس:۰۹۱۳۳۹۱۶۳۶۱
bahram.nateghi@Gmail.com
www.smstablighati.blogsky.com

نسیم شمال شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:31 ب.ظ http://nasimeshomal.blogsky.com/

سلام
مطالب جالبی دارید
اتفاقا ما توی وبلاگمون گاهی اخبار روز رو هم می نویسیم
خوشحال می شم به ما هم سر بزنید
اگه مایل به تبادل لینک هم بودید برام پیام بذارید
ممنون
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد