نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

سلطانیه در نقش جهان معرفی می شود

نشست علمی هنر و باستان شناسی با موضوع معرفی پایگاه میراث جهانی سلطانیه، ‪ ۲۴مردادماه در مرکز پژوهشی نقش جهان برگزار می‌شود.

   

به گزارش مرکز هنرپژوهی نقش جهان، مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه در مورد ویژگی‌های این منطقه و گنبد سلطانیه گفت:  

سلطانیه مانند شاهنامه در زمان خودش یک نهضت است که پس از دوران مغول و تهاجم به ایران که در اثر آن بسیاری از دانشمندان، آثار تاریخی و شهرها از بین رفتند، ساخته شده است.

 

محب علی  افزود: ایرانیان با ساختن گنبد سلطانیه فرهنگ و تمدن خود را نشان دادند، فرهنگی متعلق به هزار سال پیش از حمله مغول بود واین نشان‌دهنده توان مردم ایران و علم آن‌ها در شناخت مصالح، سازه و زمین بود.

 

 گنبد سلطانیه چهارمین اثر تاریخی است که در سال های پس از انقلاب، برای ثبت جهانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نامزد می شود. بنای این گنبد که متعلق به دوران ایلخانی است؛ یکی از بلندترین بناهای آرامگاهی در دوران اسلامی است. این بنا بعد از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول سومین بنای عظیم آجری در جهان به شمار می رود. این گنبد تجلی گاه هنر و معماری دوران ایلخانی است که در اواخر قرن هشتم به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. این بنا به علت گرایشات شیعی سلطان محمد و با هدف انتقال مقبره حضرت علی (ع) به سلطانیه ساخته شده است.

اهمیت تاریخی سلطانیه نه تنها به عنوان یک پایتخت ایلخانی که به عنوان یکی از اولین سکونت گاه های بشری در ایران است. کشف بقایایی متعلق به اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد به اهمیت این منطقه افزوده است.»

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتو‌ است.

بنای گنبد به شکل هشت ضعلی است هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. ارتفاع گنبد ۵۰ متر است و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است.

ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در پایتخت ایلخانیان آغاز شده است و سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.

 

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
یاشار دوشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:47 ق.ظ http://www.yashar2121.blogfa.com

سلام - آیا از میزان پیشرفت مرمت این بنا اطلاع دارید ؟ من چندبار رفتم و در هربار وعده و وعید مرمت را از مسئولین شنیده ام . موفق باشید

متاسفانه نه ولی تا اونجایی که می دونم و تو این خبر هم اومده مرکز هنر پژوهش نقش جهان که نرسیده به پارک ساعیه قراره برنامه ایی در این زمینه داشته باشه.

مینو پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:52 ب.ظ http://ZHIIVAAR.BLOGSKY.COM

می گم آپی چیزی ؟! یه موقع از این کارها نکنی ها!

مهرانا سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:08 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد